Na een lange en leuke vertaalzomer, vlieg ik begin september met mijn vriend naar Sardinië. Gewapend met de Lonely Planet, een e-reader vol boeken en een koffer vol zomerkleren beginnen we onze ontdekkingstocht. De afgelopen jaren hebben we Italië van onder tot boven verkend, met als absolute hoogtepunten onze vakanties op Sicilië en in Puglia, en we verheugen ons op dit nieuwe avontuur.

Nuoro, murales en strand

We vliegen van Amsterdam via Rome naar Cagliari. Op vliegveld Elmas staat onze rode Fiat Panda al op ons te wachten en diezelfde middag rijden we naar Nuoro, een bergstadje zo’n 190 km ten noorden van Cagliari. Vanuit onze kamer hebben we een prachtig uitzicht op de huizen die tegen de berghelling zijn gebouwd en dat is leuk wakker worden ’s ochtends. We hebben een kamer zonder ontbijt en gaan de eerste ochtend naar Café Manconi. Dit bevalt zo goed, dat we hier alle vier de ochtenden ontbijten en we ons even echte locals voelen als ze de tweede dag al precies weten wat we willen eten. Een van de hoogtepunten van ons verblijf in Nuoro, is ons bezoek aan Orgosolo, waar sinds de jaren zestig de muren van de hoofdstraat het canvas zijn voor kubistisch aandoende muurschilderingen (murales), met als belangrijkste thema’s de Sardijnse vrijheidsstrijd en de politiek (nationaal en internationaal). We kijken onze ogen uit tijdens onze wandeling door het dorp. Diezelfde dag bezoeken we ook het Complesso Nuragico Romanzesu, een Nuragendorp uit de Bronstijd. Hoewel er niet veel meer overeind staat, kun je je toch een aardig beeld vormen van hoe het er eens uitzag.

Santa Teresa Gallura, Garibaldi en rotsen

Na een paar dagen in de bergen, is het tijd voor de kust. We rijden naar ons B&B in Santa Teresa Gallura, een kleine kustplaats in het uiterste noorden van Sardinië. Onderweg stoppen we in Palau om de Capo d’Orso te bekijken. Na een warme klim naar boven, kunnen we genieten van het prachtige uitzicht en zien we de Berenrots van dichtbij. Het is een rotsformatie die door de wind in de vorm van een beer is uitgesleten. Na dit leuke uitstapje rijden we verder naar B&B Domus de Janas waar we hartelijk worden ontvangen door Daria en Simone. Ze geven ons tips over waar we het beste kunnen eten en wat we allemaal kunnen doen in de omgeving, en leiden ons rond in hun schitterende huis met twee dakterrassen en een geweldig zonneterras. We genieten hier vooral van de schitterende stranden en onze dagtrip naar Isola Maddalena en Isola Caprera. De held van het Risorgimento, Giuseppe Garibaldi, kocht het laatste eiland om van zijn pensioen te genieten. Helaas zijn we er op een maandag, dus kunnen we zijn huis niet bezoeken maar we kunnen wel naar het Garibaldi Memorial, een fort op een hoge rots met wederom een adembenemend uitzicht op de Sardijnse kust en het ruige landschap.

Alghero en pecorino

Onze volgende halteplaats is Alghero. Op weg naar deze middeleeuwse citadel stoppen we nog in Castelsardo, waar we een verrukkelijke lunch eten met geweldig uitzicht op zee. In Alghero hebben we via AirBnB een appartement gehuurd, in een levendige straat aan de rand van het centro storico. We maken een uitstapje naar Bosa, een kleine, gezellige havenplaats en luieren op het strand. Onze laatste dag in Alghero brengen we in het oude centrum door. We slenteren door de straatjes, genieten van een fruitcocktail in de zon en vergapen ons aan alle leuke straatjes. We besluiten deze ontspannen dag in Trattoria Cavour, waar we heerlijke Sardijnse specialiteiten voorgeschoteld krijgen, zoals malse porcheddu (speenvarken) en ravioli met pecorino.

Villasimius, pranzo domenicale en Cagliari

We besluiten ons Sardijnse avontuur in de levendige kustplaats Villasimius, in een AirBnB appartement. Het is zo’n vier uur rijden vanaf Alghero, dus maken we geen tussenstop, maar lunchen we dichtbij Villasimius aan het strand. Helaas laat de zon zich deze laatste dagen niet zo veel zien, maar dat mag de pret niet drukken. Op zondag gaan we naar Cagliari, om de stad te bekijken maar vooral om inkopen te doen bij de Tezenis, vaste prik als we in Italië zijn. We beginnen onze middag Cagliari met een traditionele pranzo domenicale en verzadigd gaan we op zoek naar de Tezenis. Tot onze verbazing is zondag in Cagliari ook echt zondag. De winkels zijn gesloten (in tegenstelling tot wat we lazen op o.a. tezenis.it) en de straten nagenoeg leeg. Hoe anders dan in de andere grotere Italiaanse steden waar we geweest zijn. Hoewel we alle ruimte hebben om lekker door te stad te wandelen, vinden we het ook een beetje jammer dat we de Tezenis dit jaar moeten missen. Dit gevoel raken we gelukkig snel weer kwijt aan het strand tijdens onze laatste twee vakantiedagen. Met tegenzin stappen we dan ook woensdag weer in het vliegtuig naar Nederland.

Sardinië heeft een speciaal plekje in ons hart veroverd. Het eiland is ruig en verwelkomend tegelijk. Van het woeste rotsachtige berglandschap tot de schitterende witte stranden met azuurblauwe zee, van de toeristische kustplaatsen tot de artistieke bergdorpen, van de pane carasau tot de vermentino en cannonau. We kunnen dan ook niet wachten om weer terug te gaan!